Aby wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć Klientów, marka musi wdrożyć odpowiednią strategię marketingową. Oprócz strategii ważny jest dobór odpowiednich narzędzi komunikacji. Gadżety reklamowe, choć potrafią być bardzo skutecznym narzędziem, to nie ma drugiego tak często niewłaściwie wykorzystywanego w marketingu. Dlaczego?
Gadżety reklamowe to prezent, który można zaoferować klientom, dostawcom, pracownikom czy odwiedzającym stoisko na targach lub imprezach biznesowych – niezależnie czy reprezentujesz korporację czy jesteś niewielkim lokalnym przedsiębiorcą. Jest narzędziem komunikacji samym w sobie. Pozwala zarówno zatrzymać klientów, jak i pozyskać nowych, poprawić wizerunek marki, nagradzać pracowników i motywować ich, utrwalać relacje, zwiększyć sprzedaż, promować produkt lub usługę.
Lista zalet jest może bardzo długa, ale tylko pod warunkiem, że gadżety są wykorzystywane w kreatywny i odpowiedni sposób. Prezent musi być spersonalizowany, zgodny z dziedziną działalności Twojej firmy oraz dystrybuowany we właściwym czasie i we właściwym miejscu.
Jak poprawnie wybrać gadżet reklamowy i kiedy go dystrybuować?
Najważniejsze jest określić cel prezentu, a dopiero potem wybrać przedmiot.
Aby uzyskać maksymalną widoczność, stawiaj na gadżety niezbędne w codziennym życiu: torba bawełniana, uniwersalna ładowarka do telefonu. Przy produktach codziennego użytku zadbaj o jakość i trwałość, aby produkt nie zaszkodził Twojej marce. Im produkt częściej jest używany, tym bardziej narażony na zużycie. Nic nie wpłynie gorzej na wizerunek Twojej firmy, jak urywające się ucho w dopiero co otrzymanej torbie pełnej zakupów.
Jeśli Twoim celem jest pozyskanie danych kontaktowych np. podczas targów, najważniejsza jest atrakcyjność i oryginalność gadżetu, który skupi uwagę przechodniów. W tym przypadku kolejny długopis z logo firmy nie jest dobrym rozwiązaniem. Przy czym pamiętaj, aby gadżet był na tyle tani, aby można go było dystrybuować w dużych ilościach.
Za to organizując konferencję, wręczenie długopisów i notesów z logo Twojej firmy nie jest banalnym prezentem, a praktycznym rozwiązaniem. Goście będę mieli narzędzia do notowania, oraz jest spora szansa, że większość z nich wróci do domu z Twoim długopisem w kieszeni.
Podczas spotkań z Klientami i potencjalnymi Klientami powinieneś pomyśleć o wręczeniu im prezentów, aby podziękować za przybycie. To mały gest, który z łatwością dotrze do serc odbiorców.
Masowo czy indywidualnie?
Prezent nie powinien być zbyt tani, w przeciwnym razie przedmiot może być złej jakości lub zbyt wysoki, w przeciwnym razie nie będzie można go produkować masowo.
Na rynku można znaleźć wiele firm reklamowych, oferujących przedmioty wraz z usługą znakowania. Od prostych akcesoriów biurowych jak długopisy czy kartki samoprzylepne, po nowoczesne urządzenia elektroniczne, ułatwiające pracę w biurze.
Rozpiętość cen jest bardzo duża od kilku do kilkuset złotych. Trzeba pamiętać, że ceny jednostkowe produktów maleją odwrotnie proporcjonalnie do nakładu. A przede wszystkim przy ostrej konkurencji możesz znaleźć produkty wysokiej jakości po okazyjnej cenie.
Uwaga: w przypadku droższych gadżetów reklamowych dla partnerów biznesowych czy kontrahentów zwróć uwagę na kwestie podatkowe. Jeśli wartość gadżetu przekroczy kwotę wolną od podatku czyli 200 zł brutto, a jego odbiorcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej obowiązek opodatkowania i złożenia deklaracji do Urzędu Skarbowego spoczywa na Tobie. Natomiast jeśli gadżet wręczasz innemu przedsiębiorcy, to niezależnie od wartości prezentu (tu kwota wolna od podatku nie ma zastosowania) musi samodzielnie odprowadzić podatek do Urzędem Skarbowym.
Inaczej jest w kwestii obdarowywania pracowników Twojej firmy np. w przypadku wręczania upominków świątecznych. Tu Urząd Skarbowy rozróżnia gadżet firmowy od prezentów. I o ile w przypadku wręczania gadżetu firmowego (najlepiej obrandowanego logo firmy) można skorzystać z kwoty zwolnionej od podatku, to prezent, który nie ma logo firmy, albo nie jest związany z pracą powinien być opodatkowany i ozusowany od pełnej jego wartości.
Szukanie gadżetów reklamowych warto zacząć od przeglądania internetowych katalogów. Jeśli brakuje Ci inspiracji zadzwoń i poproś o radę. Doradca pomoże w wyborze artykułu i odpowiednim znakowaniu.
Aby ustalić niezbędny budżet, poproś o wycenę online. Jest szybka, darmowa i bez zobowiązań.
Znakowanie
Materiał reklamowy, aby spełniał swoją funkcję, powinien mieć element graficznym komunikujący markę. Nie musi to być całe logo, a wręcz w niektórych sytuacjach sprawdza się zasada „less is more”. Planując produkcję gadżetów reklamowych trzeba dokładnie przemyśleć, jaka ma być ich przyszłość, gdy już trafią do naszych klientów. Jeśli zależy nam, aby ich używali, a przez to reklamowali naszą firmę, uważajmy ze zbyt hojnymi nadrukami z logo firmy.
Logo jest oczywiście podstawowym elementem identyfikacji wizualnej firmy. Pytanie tylko, czy koniecznie musimy je umieszczać na wszystkich gadżetach? Zastanówmy się. Zlecamy produkcję skórzanych teczek dla naszych kontrahentów, którzy już znają naszą firmę. Nie musimy im przypominać, kim jesteśmy, grawerując na niej wielkie logo. To zupełnie niepotrzebne, a w dodatku mało estetyczne. Wówczas wystarczy tylko choćby drobny znak kojarzący się z naszą firmą – może to być znajdujący się w logo sygnet.
Z kolei całe logo, najlepiej okraszone jeszcze hasłem firmy, zawsze umieszczamy na gadżetach przeznaczonych do promocji wśród nowych klientów. Wówczas łatwiej będzie im zapamiętać, kto podarował taki prezent, a zatem zacznie się budowa rozpoznawalności.
Elegancja sprawdza się także w świecie gadżetów
Są gadżety, które masowo trafiają „na promocję”, są też takie, które mają za zadanie budowanie profesjonalnego wizerunku firmy w oczach klientów i kontrahentów. Jeśli naszą kampanię kierujemy właśnie do nich, musimy zlecić produkcję gadżetów idealnie się w ten schemat wpisujących.
Być może kojarzycie sieć hoteli Hayatt. To ekskluzywna marka przeznaczona dla wymagających klientów. Jej gadżety są bardzo specyficzne. Zawsze znajduje się na nich logo firmy (lub związany, kojarzony z nią znak), ale w wersji mikro. W zasadzie logo jest ledwie dostrzegalne, co jest celowym zabiegiem. Chodzi o to, aby klient zakładający np. koszulkę miał poczucie, że jest to ubranie wysokiej jakości i nie miał problemu z jej noszeniem w miejscach publicznych. W ten sposób osiągane są dwa cele: budowanie rozpoznawalności marki i utrwalanie jej prestiżowego wizerunku.
Jak widzicie kwestia umieszczenia logo na gadżecie reklamowym powinna podlegać planowaniu. W biznesie nie ma miejsca na przypadek.
Podsumowując
Najważniejszą rzeczą, której należy unikać w przypadku artykułów promocyjnych, jest produkt niskiej jakości wręczony w nieodpowiednim miejscu i czasie, który nigdy nie zostanie użyty, albo popsuje się jeszcze przed powrotem do domu.
Celem gadżetu jest wsparcie i wzmocnienie komunikacji, a nie wyrzucenie do kosza, dlatego następnym razem, zanim wyprodukujesz przedmiot promocyjny, zastanów się czy gdybyś był klientem, zatrzymałbyś ten gadżet.